باید این نگاه و تفکر مبنی بر اینکه تنها دانشگاههای دولتی میتواند اعضای یک خانواده را به خوشبختی برساند از بین برود و والدین بدانند که آموزشهای علمی کاربردی میتواند در آینده شغلی فرزندانشان مفید باشد.
این گفته رییس دانشگاه جامع علمی – کاربردی واحد استان اصفهان است که ضمن بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان بر فرهنگسازی آموزشهای علمی کاربردی تاکید کرد.
منصور شریعتی در بخشی از سخنان خود اقدام برخی از ارگانهای دولتی و شرکتهای خصوصی در راستای تاسیس مراکز آموزش علمی کاربردی را با هدف تربیت نیروهای متخصص مثبت ارزیابی کرد.
وی هم چنین به تاخیر در تاسیس مرکز آموزش علمی کاربردی خبر اشاره کرد و گفت: واحد استان اصفهان علاقهمند است در صورت به وجود آمدن شرایط لازم این مرکز تاسیس شود.
در ادامه به بخشی از گفت وگوی خبرنگار علمی ایسنا- منطقه اصفهان با منصور شریعتی، رییس دانشگاه جامع علمی – کاربردی استان اصفهان اشاره میشود.
تربیت نیروهای متخصص برای ارگانهای دولتی
منصور شریعتی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی- کاربردی واحد استان اصفهان دارای 48 واحد است که وظیفه آموزش حدود 32 هزار دانشجو را به عهده دارند، اظهار کرد: 11 واحد در سایر شهرستانهای استان به جز اصفهان و مابقی در شهر اصفهان مستقر است.
وی افزود: شهرستانهای نجف آباد، آران و بیدگل، هرند، تیران و کرون، علویجه، گلپایگان، زرین شهر و مبارکه مراکز وابسته به واحد استانی هستند و همچنین مهاباد، خوروبیابانک و نایین تحت نظارت این واحد اداره میشوند.
وی با بیان اینکه بسیاری از ارگانهای دولتی و شرکتهای خصوصی با هدف تربیت نیروهای متخصص و ماهر اقدام به تاسیس مرکز آموزشی نمودهاند، گفت: دانشگاه جامع با تعامل سازنده با این ارگانها و با توجه به نوع نیازهای آنها به تشکیل رشته خاص اقدام میکند.
شریعتی اضافه کرد: تربیت نیروهای این ارگانها در یک فضای علمی- دانشگاهی بسیار کارآمدتر و آماده جهت حضور در حوزههای شغلی خود بوده و در نهایت بکارگیری آنها دارای نتایج قابل توجهی در انجام امور و تصدی شغل ها می باشد.
وی ادامه داد: دانشجویان چون زیر نظر آن ارگان خاص تربیت میشوند آموزشها را تخصصیتر فرا میگیرند که این امر بسیار برای جامعه و اشتغال کشور با اهمیت خواهد بود.
اجرای سه رشته جدید دیگر مهندسی فناوری ارشد در اصفهان
رییس دانشگاه جامع علمی – کاربردی واحد استان اصفهان در خصوص دورههای آموزشی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی عنوان کرد: این دانشگاه به دو صورت پودمانی و ترمی دانشجو میپذیرد.
وی تصریح کرد: مدارک تحصیلی و نوع دروس ارایه شده در این دوره هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد و تنها نحوه اجرا دروس در این دورهها متفاوت بوده و لیکن محتوی یکسان میباشد.
شریعتی یادآور شد: در حال حاضر دانشگاه جامع علمی کاربردی در سه رشته تحصیلی مهندسی فناوری ارشد( کارشناسی ارشد)جدید در حال پذیرش میباشد که این پذیرش ویژه افراد دارای مهارت شغلی میباشد. بدین معنا که فرد متقاضی باید حداقل 3 سال سابقه شغلی مرتبط داشته باشد تا پس از انجام مصاحبه پذیرش شود.
وی ادامه داد: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید در طول تحصیل خود یک مشکل و یا یک مسئله از صنعت یا حوزه شغلی خود را در قالب انجام پروژه فناورانه(پایانامه) انجام و نتایج آن میبایست ثبت اختراع(ثبت پتنت) شده تا وی دانش اموخته گردد. در حال حاضر 3 رشته برای شاغلین وزارت نیرو پذیرش دانشجو انجام شده و هم اکنون برای مرکز آموزش علمی کاربردی ذوب اهن اصفهان در 3 رشته مهندسي فناوري ارشد بهینه سازی تولید قطعات صنعتی، مهندسی فناوری ارشد بازیافت پسماند صنعت فولاد و کارشناسی حرفهای ارشد نظام تامین وتدارکات از سازمان سنجش کشور تا شامگاه گذشته (دوشنبه) ثبت نام از متقاضیان این دورهها شده است.
در ادامه رییس دانشگاه جامع علمی – کاربردی واحد استان اصفهان با اشاره به اینکه مدرسین در دانشگاه جامع باید حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد داشته باشند، اظهار کرد: برای تدریس برخی از دروس عملی، از وجود استاد کاران ماهر و خبرگانی که حداقل 20 سال سابقه کار مرتبط دارند، پس از طی مراحل و اعطای همترازی، به عنوان مدرس خبره به کارگرفته می شوند.
هنوز ساختمان مناسب مرکز آموزش علمی کاربردی خبر معرفی نشده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تاسیس دانشکده خبر در اصفهان گفت: برای تاسیس یک مرکز، فضای آموزشی استاندارد از بسیار حائزاهمیت است.
شریعتی ادامه داد: ساختمان یک مرکز نباید در مناطق مسکونی باشد و از حداقل استانداردها برای آموزش و استحکام کافی برخوردار باشد. همچنین با توجه به جایگاه بالای خبر و خبرنگاری میبایست حداکثر استاندارد و متناسب و در خور و شان خبرنگاران معرفی گردد، لذا در صورت معرفی فضای آموزشی مناسب، این واحد آماده هرگونه تعامل سازنده و همکاری جهت تاسیس میباشد.
وی تصریح کرد: در صورت مکاتبه دفتر گسترش دانشگاه جامع علمی-کاربردی در تهران برای صدور مجوز فعالیت، سایر اقدامات به سرعت توسط واحد استان اصفهان صورت خواهد گرفت.
شریعتی در ادامه به پذیرش دانشجوی کارشناسی حرفهای ارشد خبرنگاری بین الملی در تهران صبحت نمود که اطلاعات تکمیلی در تارنمای سازمان سنجش موجود میباشد.
رییس دانشگاه جامع علمی – کاربردی واحد استان اصفهان با بیان اینکه درصدد هستیم برای سال 92 در مرکز اموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر 1 اصفهان(واقع در ملک شهر)در مقطع کاردانی حرفهای در رشتههای خبرنگاری، عکاسی خبری در مقطع کارشناسی حرفهای در رشته خبرنگاري(گرایش اجتماعي و فرهنگي) و عكاسي خبري مجوزهای لازم را کسب و پذیرش دانشجو نماییم.
وی تصریح کرد: وجود رشته خبرنگاری در سطوح بالای تحصیلی برای بالابردن سطح علمی خبرنگاران بسیار مفید خواهد بود.
معرفی آموزشهای علمی کاربردی نیازمند فرهنگ سازی است
وی در خصوص کاربردی و مهارتی بودن رشتههای تحصیلی در کشور گفت: در کشورهای پیشرفته 70 درصد آموزشها در دانشگاههای علمی کاربردی و 30 درصد آموزشی، نظری و تحقیقاتی است در صورتیکه سهم آموزشهای کاربردی در ایران تنها 13 درصد است. لذا با همت مسؤولان دانشگاه، نظام جامع آموزشهای مهارت و فناوری تدوین، مصوب و ابلاغ گردید تا بر اساس این نظام، سهم آموزشهای مهارتی در کشور توسعه چشم گیری داشته باشد.
رییس دانشگاه جامع علمی – کاربردی واحد استان اصفهان عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی-کاربردی با ایجاد آموزشهای میان دورهای و تک پودمانهای تخصصی و همچنین اجرای نظامهای صلاحیت حرفهای و اشتغالزایی برای افراد جهت ارتقای حوزه شغلی افزایش میزان تسلط شغلی و حرفهای خود برنامههای مفصلی دارد که در زمان مقرر جزئیات آن اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه باید برای معرفی آموزشهای کاربردی فرهنگسازی صورت پذیرد، تاکید کرد: این فرهنگسازی ابتدا باید از مسوولان کشوری آغاز شود تا با یاری همه دستگاهها در جهت ارتقای آموزشهای مهارتی و در نهایت رشد اشتغال و کارآفرینی تلاش شود.
شریعتی گام بعدی فرهنگسازی را در خانوادهها دانست و گفت: باید این نگاه و تفکر مبنی بر این که تنها دانشگاههای دولتی میتواند اعضای یک خانواده را به خوشبختی برساند از بین برود و والدین بدانند که آموزشهای مهارتی میتواند در آینده شغلی فرزندشان مفید باشد. متاسفانه افرادی با مدرک دکتری به اینجانب جهت استخدام مراجعه مینمایند که از دانشگاههای دولتی معتبری دانش اموخته شدهاند ولیکن شغلی مناسب و در خور و شان انها وجود ندارد.
وی در پایان یادآور شد که در کنار بستر سازی جهت توسعه "نرم افزار ها" و "سخت افزارها"، کشور عزیزمان جهت رسیدن به توسعه پایدار و اقتصادی پویا، نیازمند تربیت نیروی انسانی کارآمد و ماهر و یا همان "فکرافزار" میباشد که این مسولیت خطیر به عهده دانشگاه جامع علمی کاربردی گذاشته شده است.