" زبان را با سطح کیفیت استاندارد CEF اتحادیه اروپا یاد بگیرید"، "بهترین متد آموزشی آکسفورد به همراه کادر اساتید حرفهای و مجرب در موسسه ...."، " برای سفر خارجه آماده شوید " و .... این جملات تنها بخشی از شعارهای تبلیغاتی است که بر سر در و دیوارهای شهر برای معرفی موسسات خصوصی زبان انگلیسی خودنمایی میکند، اما اینکه این شعارها به چه میزان صحیح و واقعی باشد، سؤوالی است که تنها با مراجعه به موسسات و نشستن بر نیمکت کلاسها فهمیده میشود.
به گزارش خبرنگار سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با توجه به افزایش سطح تحصیلات افراد جامعه، میزان علاقه آنها نیز به فراگیری زبان انگلیسی روز به روز بیشتر میشود و دلیل مراجعه روزافزون به این موسسات با توجه به آموزش زبان انگلیسی در مدارس و میزان کاربردی بودن آموزشها مورد توجه قرار میگیرد.
هرچه یاد میگیرم بیشتر نیاز به یادگیری دارم
اکرم همتی، یکی از دانشجویان مراجعه کننده به موسسات آموزش زبان به خبرنگار علمی ایسنا - منطقه اصفهان میگوید: کارشناس اتاق عمل هستم و به دلیل نیاز و پیشرفت کاریام به کلاسهای زبان مراجعه کردم.
او ادامه میدهد: به دلیل اینکه در دانشگاه و مدرسه هیچ پیشرفتی در مورد درس زبان انگلیسی نداشتم، ابتدا کلاس خصوصی گرفتم و پس از اینکه به سطح قابل قبولی از نظر استاد زبان و خودم رسیدم تصمیم گرفتم در کلاس چند نفره شرکت کنم.
همتی میگوید: یادگیری زبان انگلیسی بستگی به هدف و انگیزه ما برای یادگیری آن دارد و با توجه به گستردگی آن احساس میکنم هرچه یاد میگیرم بیشتر نیاز به یادگیری دارم.
پس از گذراندن 130 واحد، نمیتوانیم انگلیسی صحبت کنیم
منصوره دردشتی که دانشجوی ترم چهارم مترجمی زبان انگلیسی نیز است و برای یادگیری زبان به یکی از آموزشگاههای زبان انگلیسی مراجعه کرده به خبرنگار علمی ایسنا - منطقه اصفهان میگوید: با توجه به نیازم و اینکه در دانشگاه انتظارم به دلیل نوع آموزش و منابع درسی برطرف نشد برای یادگیری بهتر به آموزشگاه خصوصی آمدم.
او میگوید: با وجود اینکه حداقل یکصد و 30 واحد زبان انگلیسی در دوره کارشناسی میگذرانیم، اما نمیتوانیم انگلیسی صحبت کنیم.
دردشتی ادامه میدهد: تمام همکلاسیهایم به کلاس زبان در آموزشگاهها مراجعه میکنند و با توجه به اینکه توانایی ترجمه متون را داریم اما نمیتوانیم به این زبان صحبت کنیم.
برای تحصیل در سطوح بالاتر باید به زبان انگلیسی مسلط بود
همچنین مریم پورسینا، یکی دیگر از دانش پذیران زبان انگلیسی با بیان اینکه در کنکور کارشناسی ارشد در درس زبان درصد پایینی زدم، میگوید: در دوره کارشناسی رشته عمران تنها چهار واحد تخصصی این درس توسط اساتید مورد توجه قرار میگیرد که زیاد به یادگیری دانشجویان در زبان انگلیسی کمک نمیکند.
او معتقد است: برای تحصیل در سطوح بالاتر باید به زبان انگلیسی مسلط بود تا بتوان تحصیل کرد.
پورسینا میافزاید: فضای کلاس بسیار در میزان یادگیری دانش پذیران با اهمیت است و اگر استاد بتواند فضای راحت و دوستانهای را در کلاس ایجاد کند، دانشجو و دانش پذیر به کلاس جذب میشود.
برخي آموزشگاههاي خصوصي تنها شهریه هنگفت طلب میکنند
سیما هادیپور، دانش پذیر دیگری که برای یادگیری به آموزشگاه خصوصی مراجعه کرده به خبرنگار علمی ایسنا- منطقه اصفهان میگوید: در برخی از آموزشگاههای خصوصی نیز سطح کیفی تدریس و آموزش زبان بسیار پایین است و تنها هزینه زیاد از دانشجو طلب میکنند، بدون اینکه به یادگیری دانش آموزان و نتیجه پذیر بودن آموزشها توجه کنند.
او ادامه میدهد: در این آموزشگاهها تنها بر روی گرامر و یک سری لغات کلیدی تکیه میشود در صورتیکه مسایلی همچون نوشتار و صحبت کردن برای برقراری یک ارتباط به زبان انگلیسی بسیار با اهمیت است.
هادی پور معتقد است: کلاسهای یک نفره و چند نفره هرکدام مزیتهای خود را دارد، اما کلاسهای چند نفره در صورتیکه دانشجویان در یک سطح و حداکثر شش و یا هفت نفر باشند میتواند در صحبت کردن دانش پذیران بسیار تاثیر گذار باشد.
نبود انگيزه نتيجه فراگيري زبان را كاهش ميدهد
همچنین یک مدرس زبان انگلیسی با بیان اینکه میتوان مراجعین به موسسات آموزش زبان انگلیسی را به چند دسته تقسیم کرد، به خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، میگوید: به طور مثال یک گروه افرادی هستند که برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیاز به فراگیری زبان انگلیسی دارند و دانشجویی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل میکند به دلیل وجود مقالات به زبان انگلیسی، به طور حتم به دانستن این زبان نیاز دارد.
مدرس موسسه آموزش زبان "اندیشه نو" معتقد است که برخی افراد به اجبار به سوی آموزش زبان میآیند و دلیل آن هم میتواند نیاز زبان در کار و شغلشان باشد و به طور معمول هیچ علاقهای به یادگیری آن ندارند که به طور حتم درصد موفقیت آنها در فراگیری زبان بسیار پایین است چون انگیزهای ندارند.
سیامک در خصوص سن مناسب برای آغاز فراگیری زبان انگلیسی میگوید: آموزش زبان میتواند از کودکی آغاز شود البته آموزش زبان به کودکان بسیار با بزرگسالان متفاوت است.
او ادامه میدهد: آموزش به کودکان باید با ترفندهایی همراه شود تا برای کودک ایجاد انگیزه نماید و آنها را سر کلاس نگه دارد.
او میافزاید: یکی از مسایل مهمی که میتواند در یادگیری افراد به خصوص دانش آموزان تاثیر گذار باشد ایجاد وقفه حضور در کلاسهای آموزشی است، به طور مثال سه ماه تابستان تنها فرصتی است که برای آموزش در نظر گرفته میشود و چون 9 ماه وقفه ایجاد میشود تمام تلاش برای یادگیری بی تاثیر است و از بین میرود.
سیامک میگوید: یکی از سوالات مهمی که همیشه مطرح میشود، عدم کاربردی بودن آموزش زبان انگلیسی در مدارس و دانشگاههای کشور است که باید بررسی شود چرا یک دانش آموز پس از گذراندن شش یا هفت سال آموختن زبان انگلیسی در مدرسه حتی نمیتواند چند جمله ساده را به زبان بیاورد که این خود مشکل اساسی است!
او ادامه میدهد: نمیتوان یک زبان را بدون فرهنگ آن کشور آموزش داد.
این مدرس زبان انگلیسی در خصوص روشهای آموزش زبان در مدارس میگوید: روشی که استفاده میشود راه را برای ارتباط برقرار کردن با مخاطب انگلیسی زبان چهار برابر طولانی میکند.
ضعف آموزش زبان در مدارس واقعیتی است که باید پذیرفت
همچنين یک عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به خبرنگار علمی ایسنا - منطقه اصفهان میگوید: در امر آموزش زبان، موسسات خصوصی با توجه به ماهیت خاص خود میتوانند آموزش را سریعتر، اقتصادیتر و کارآمدتر پیش برند.
سعید کتابی معتقد است که در مورد آموزش زبان به نظر میرسد، نقش موسسات خصوصی کارآمد بوده است اما لزوم نظارت دقیق وجود دارد.
او ادامه میدهد: از لحاظ کاربردی بودن آموزش زبان در مدارس ایران، ضعف جدی مشاهده میشود و موسسات خصوصی در این زمینه عملکرد بسیار بهتری دارند.
دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اصفهان درخصوص دلیل مراجعه دانش آموزان به موسسات خصوصی برای فراگیری زبان با توجه به تدریس آن در مدرسه تصریح میکند: ضعف آموزش زبان در مدارس واقعیتی است که باید پذیرفت.
او ادامه میدهد: این ضعف به درجات مختلفی ناشی از عواملی نظیر روشهای آموزش، کتب و مواد درسی، معلم و .... میباشد.
کتابی یادآور میشود: به نظر میرسد تحول در شیوه آموزش به عنوان محور اصلی فعالیتهای لازم در جهت کار آمد کردن آموزش زبان در ایران باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
او در مورد دلیل افزایش علاقه به فراگیری زبان انگلیسی در جامعه امروز معتقد است که گسترش ارتباطات شامل استفاده از اینترنت مهمترین نقش را در این زمینه داشته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به میزان علاقه افراد در ردههای سنی مختلف به فراگیری زبان میگوید: اگر چه سن، فقط یکی از عوامل دخیل در امر یادگیری و آموزش زبان میباشد، به نظر میرسد این علاقه بیشتر در جوانان دیده میشود.