پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 383
نویسنده : حامد عابدی

خبرگزاری ایمنا: رییس دفتر انتقال فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اهمیت توسعه کشور از بستر دانش بر نقش فناوری در این توسعه یافتگی تاکید کرد.

کیوان اصغری در گفتگو با ایمنا با بیان اینکه با بررسی بازار داخلی و تعداد نیروی متخصص هر کشور می¬توان به طور صحیح بر روی تولید فناوری های مورد نیاز 

 
 بیشتر درآمد یک کشور توسعه یافته از تولید دانش محقق می‌شود و اگر به توسعه کشور از بستر دانش نگریسته شود، فناوری در آن نقش تعیین کننده‌ای دارد 
 

آن کشور سرمایه‌گذاری کرد، افزود: باید از دانش فنی تولید شده تا رسیدن به مرحله تجاری سازی آن محافظت کرد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات شرکت های دانش بنیان در حال حاضر، جذب سرمایه است، ادامه داد: دفتر انتقال فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، نقش واسط را برای انتقال دانش فنی به بازار ایفا می‌کند که این واسطه گری ها اگر به صورت حرفه‌ای و تخصصی انجام پذیرد می‌تواند موجب اعتماد پذیری در میان صاحبان فناوری و سرمایه گذاران شود.
رییس دفتر انتقال فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به رابطه تنگاتنگ میان فناوری و توسعه پایدار صنعتی تاکید کرد: بیشتر درآمد یک کشور توسعه یافته از تولید دانش محقق می‌شود و اگر به توسعه کشور از بستر دانش نگریسته شود، فناوری در آن نقش 

 
 قوه قضاییه به لحاظ حقوقی و قانونی می تواند مرجع خوبی برای ثبت اختراع در کشور باشد، اگرچه همکاری وزارتخانه هایی مانند علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این زمینه ضروری است 
 

تعیین کننده‌ای دارد.
وی با اشاره به ضعف موجود در خرید و فروش فناوری در کشور گفت: متاسفانه بیشتر امتیازاتی که خریدار دانش فنی به فروشنده آن می‌دهد امتیازات مالی است در صورتیکه انحصاری بودن استفاده از اختراع توسط خریدار می‌تواند یکی از امتیازات مهم برای مخترع باشد.
وی با اشاره به متولی بودن سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان زیر مجموعه قوه قضاییه در خصوص ثبت اختراع یادآور شد: قوه قضاییه به لحاظ حقوقی و قانونی می تواند مرجع خوبی برای ثبت اختراع در کشور باشد، اگرچه همکاری وزارتخانه هایی مانند علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این زمینه ضروری است.
اصغری با اشاره به اینکه راه اندازی دوره های تخصصی برای ممیزی ثبت اختراع باید به صورت جدی پیگیری شود، تصریح کرد: در ایران برخی از کارشناسان اداره ثبت با مدرک کارشناسی و آموزش محدود در این زمینه کار می کنند که لازم است در ظرفیت سازی و ارتقا 

 
 در برخی از منابع خارجی مانند "google patent"و"Qpatent" می‌توان اسناد ثبت اختراعات در جهان را مشاهده کرد که این امکانات در اداره ثبت اختراعات ایران نیز باید فراهم شود 
 

کارشناسان فعلی سرمایه گذاری شود.
رییس دفتر انتقال فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه در کشور در هنگام ثبت اختراع تنها خلاصه‌ای از اختراع قابل مشاهده است، عنوان کرد: در برخی از منابع خارجی مانند "google patent"و"Qpatent" می‌توان اسناد ثبت اختراعات در جهان را مشاهده کرد که این امکانات در اداره ثبت اختراعات ایران نیز باید فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه طبق قانون مالکیت فکری، استفاده از اختراع ثبت شده در آن محل جغرافیایی تنها با کسب اجازه از مخترع آن امکان پذیر است، ادامه داد: سرمایه گذاران برای استفاده از یک اختراع می‌توانند با کسب اجازه و یا با خرید از مخترع از آن اختراع استفاده کنند.
اصغری با بیان اینکه لازم است اطلاعات کامل ثبت اختراع در دسترس عموم قرار گیرد، افزود: با توجه به اینکه مالکیت اختراع تا ۲۰ سال محافظت می¬شود، از این لحاظ جای نگرانی برای مالک اختراع وجود ندارد.




بازدید : 495
نویسنده : حامد عابدی

خبرگزاری ایمنا: مدیر مرکز رشد خوشه فناوری های گز، شیرینی، شکلات و صنایع وابسته اظهار کرد: راه اندازی مراکز رشد خوشه های فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای گسترش ساختارهای فناوری و زمینه های حمایت از فعالیت های دانش بنیان است.

فرشید هندی در گفتگو با ایمنا افزود: در همین راستا مرکز آموزش عالی علمی کاربردی گز سکه عتیق موفق به اخذ مجوز مرکز رشد خوشه های فناوری شده و از تابستان ۱۳۹۲ فعالیت خود را به عنوان اولین مرکز رشد در زمینه فناوری های گز، شیرینی، شکلات و صنایع وابسته آغاز کرده است.
وی ادامه داد: این مرکز قصد دارد جهت جذب ایده های خلاقانه و نوآورانه در رونق اقتصادی، توسعه فناوری و به تبع آن، کارآفرینی نقش موثری داشته باشد و با ارایه خدمات حمایتی به افراد حقیقی و حقوقی جهت ارتقا سطح دانش و فناوری های حوزه گز، سوهان، شیرینی و شکلات از میان شرکت های دانش بنیان، مدرسان و اساتید دانشگاه، دانشجویان، مخترعان، کارآفرینان، هسته های فناور و شرکت های خصوصی و واحدهای تحقیق و توسعه وابسته به صنایع که دارای ایده های مبتنی بر کارآفرینی و فناوری پذیرش به عمل بیاورد.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان صبا سکه اضافه کرد: مرکز رشد خوشه فناوری های گز، شیرینی، شکلات و صنایع وابسته برای پذیرش واحدهای فناور در حوزه های تولید و عرضه محصولات فراسودمند، فروش، مدیریت، اتوماسیون و آموزش است.
وی یادآور شد: در حال حاضر در این مرکز رشد هسته های فناوری فراسکه و بسته بندی های خاص پذیرش شده اند. 




بازدید : 442
نویسنده : حامد عابدی
خبرگزاری ایمنا: مرکز رشد خوشه فناوری های گز، شیرینی، شکلات و صنایع وابسته مرکز آموزش علمی کاربردی عتیق اصفهان آغاز به کار کرد.

 به گزارش ایمنا، مرکز رشد خوشه فناوری های گز، شیرینی، شکلات و صنایع وابسته مرکز آموزش علمی کاربردی عتیق اصفهان، عصر امروز (شنبه) در محل شرکت دانش بنیان صبا سکه، مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز به کار کرد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد اصفهان در آیین گشایش این مرکز با بیان اینکه متاسفانه به دلیل اینکه آموزش ما وابسته بوده، صنایع ما نیز وابسته شده است، اظهار کرد: باید در صدد رفع وابستگی از راه آموزش نیروهای فعال در صنایع گام برداشته شود.
منصور شریعتی با اشاره به اینکه باید سطح آگاهی و علمی صنایع افزایش یابد، افزود: این افزایش سطح آگاهی می تواند در روند افزایش موفقیت این صنایع تاثیر مثبت داشته باشد.
وی به وجود طرح و ایده های نو در ذهن بیشتر جوانان مستعد کشور تاکید کرده و یادآور شد: باید این ایده ها به مرحله تجاری سازی برسند تا کشور بتواند از این ظرفیت ها استفاده کند که ایجاد مرکز رشد از مهمترین فعالیت ها برای رسیدن به این هدف است. 


:: برچسب‌ها: خوشه فناوری , علمی کاربردی , فناوری , جامع ,



بازدید : 981
نویسنده : حامد عابدی

خبرگزاری ایمنا: یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به فناوری ايجاد پوشش‌هاي سطحي سخت با ساختارنانوکامپوزیت به روش رسوب فيزيكي بخار (PVD) دست یافت.

مجری طرح و مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفتگو با ایمنا با اعلام این خبر گفت: فن آوريPVD به طور كلي شامل مجموعه تكنيك‌هايي است كه به وسيله آن‌ها با تبخير يك يا چند فلز در يك محفظه خلا و تبديل اين بخار فلزي به پلاسماي اكتيو فلزي و تركيب اين پلاسما با پلاسماي اكتيو غير فلزي ناشي از يونيزاسيون همزمان، يك لايه نازك با خواص مطلوب بر روي قطعه كار رسوب داده مي‌شود.
حسن جهدی افزود: بديهي است خواص اين لايه PVD تشكيل شده روي قطعه کار به تركيب آن و تكنيك لايه نشاني بستگي دارد که این شرکت موفق شده با کنترل نسبت عناصر فلزی تبخیر شونده و کنترل شرایط رسوب؛ به فناوری رسوب پوشش های نانوکامپوزیت TiAlN-Si۳N۴ و TiC-DLC دست یابد.
وی ادامه داد: در این فناوری از یکی از پيشرفته‌ترين روش های لايه نشاني با عنوان Cathodic Arc Deposition استفاده مي‌شود كه در آن به علت قابليت دستيابي به درصد بالاي يونيزاسيون ذرات و انرژي رسوب بالاي ذرات و به علت قابلیت تبخیر کنترل شده چند عنصر به طور همزمان؛ علاوه بر ایجاد انواع پوشش های کریستالی با ساختار مونو بلوک، امکان دست یابی به ساختار نانوکامپوزیت نیز فراهم شده است.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: پوشش های نانوکامپوزیت از اوایل سال ۲۰۰۰ در کشورهای پیشرفته کاربرد وسیعی در کنترل خواص سطحی قطعات کاربردی در صنایع مختلف از جمله صنایع هوافضا و انرژی هسته ای داشته اند.
جهدی در ادامه با بیان اینکه عمده فعاليت‌هاي اين شرکت دانش بنیان بر مكانيزم‌هاي مهندسي سطح متمركز شده است، اظهار کرد: در اين بين در فاز اول، اين شركت تنها با تکیه بر دانش بومی، اقدام به راه اندازي راكتور ايجاد پوشش‌هاي سطحي سخت به روش رسوب فيزيكي بخار (PVD) با فناوری آرک کاتدی نموده و با انجام فعالیت تحقیق و توسعه متعدد، موفق به ایجاد و ارایه این پوشش ها در مقیاس صنعتی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در ادامه اين شركت قصد دارد با طراحی و تجهیز راکتور پوشش دهی، در جهت ایجاد پوشش های با سختار نانو لایه نیز گام بردارد.


:: برچسب‌ها: PVD , فناوری , پارک , سطح , ,



بازدید : 435
نویسنده : حامد عابدی

خبرگزاری ایمنا: یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید منیزیم خالص و تدوین دانش فنی، بومی سازی و ساخت اولین واحد تولید منیزیم در کشور شد.

مجری این طرح در گفت و گو با ایمنا با اشاره به اینکه منیزیم هشتمین فلز فراوان در پوسته زمین و سومین عنصر فراوان در آب دریا است، اظهار کرد:منیزیم سبک ترین فلز سازه ای جهان و دانسیته آن ۳/۲ دانسیته آلومینیوم است.
یوسف مرتضوی با بیان اینکه منيزيم خالص به عنوان يك احياءكننده مناسب براي توليد فلزاتي از قبيل اورانيوم، زيركونيوم و تيتانيم استفاده مي شود، افزود:همچنين آليا‍ژهاي آن داراي خواص منحصربفردي از قبيل دانسيته پایين، مقاومت به خوردگي بالا و استحكام مناسب مي باشند كه در ساخت قطعات موشك، هواپيما و خودرو استفاده مي شوند.
وی ادامه داد: با توجه به مواد اولیه فرآوان و همچنین روند رو به رشد جهت مصرف این ماده در صنایع آلومینیوم سازی، نفت و گاز و صنایع هوایی کشور، تدوین دانش فنی و تولید این فلز استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیرعامل این شرکت داشن بنیان با اشاره به تولید این فلز سبک در شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: فاز مطالعاتی جهت تولید این ماده از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و در سال ۱۳۹۰ اولین خط تولید منیزیم توسط متخصصین این شرکت طراحی و آغاز به ساخت شد.
یوسف مرتضوی اضافه کرد:در سال ۱۳۹۲ اولین واحد تولید منیزیم خالص با دانش فنی ۱۰۰% بومی شده، آغاز به کار کرد که پیش از این دانش فنی تولید این ماده در جهان تنها در اختیار کشورهای کانادا، چین، آمریکا، روسیه و ژاپن قرار داشت.
وی با بیان اینکه خط تولید منیزیم خالص توسط شرکت دانش بنیان احیاء مواد نوین در سال ۱۳۸۹ طراحی و در سال ۱۳۹۱ عملیات ساخت آن به پایان رسید، گفت: خط تولید منیزیم خالص شامل سیستم کوره، سیستم وکیوم و راکتور احیاء می باشد و از مزایای آن نسبت به نمونه خارجی مصرف انرژی کمتر، بهبود سینتیک واکنش، انتقال بهتر جرم و حرارت و طولانی تر شدن عمر دستگاه نسبت به روشهای مرسوم می باشد.
مدیرعامل این شرکت داشن بنیان ادامه داد: در سیستم های مشابه، سیکل تولید منیزیم ۱۰ تا ۱۲ ساعت می باشد ولی در سیستم طراحی شده شش ساعت است و این مسئله منجر به افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی می شود. 


:: برچسب‌ها: منیزیم , فناوری , اصفهان ,



بازدید : 404
نویسنده : حامد عابدی

خبرگزاری ایمنا: رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان مهمترین مشکل پیش روی شرکت های دانش بنیان را عدم بهره برداری از ظرفیت های قوانین و مقررات حمایتی دانست و بر تخصیص هرچه سریعتر اعتبارات حمایتی از صندوق نوآوری و شکوفایی و تقویت بنیه مالی شرکت های دانش بنیان برای ایجاد جایگاه این شرکت ها در اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد.

حمید مهدوی در گفت و گو با ایمنا با بیان اینکه پارک علم و فناوری شیخ بهایی اولین پارک شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در ادامه پذیرش شرکت های دانش بنیان در سالجاری موفق شد بالغ بر ۱۱۴ شرکت را در دو بخش استقرار در ساختمانهای چند مستاجره و اراضی پارک پذیرش نماید، اظهار کرد: مجموع اراضی واگذار شده به شرکت های دانش بنیان و واحدهای تحقیق و توسعه صنایع ۶۰ هزار مترمربع است که بیش از نیمی از کل اراضی قابل واگذاری را شامل می شود.
وی افزود: در حال حاضر میزان ساخت و ساز شرکت های دانش بنیان بالغ بر ۲۱ هزار مترمربع زیربنا است که متعلق به ۵۰ شرکت است.
رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان ادامه داد: زمینه فعالیت شرکت های موجود در پارک، بیشتر در زمینه های اتوماسیون، ساخت و تولید، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجهیزات پزشکی، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی، انرژی های نو، آب و کشاورزی و مواد و متالورژی است. 
حمید مهدوی با اشاره به این مطلب که تا پایان تحقق چشم انداز ایران ۱۴۰۴ قرار است ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور از محصولات دانش بنیان باشد، بیان کرد: بنابراین یک الزام جدی مبنی بر ایجاد صنایع مبتنی بردانش و رقابت پذیر است که در حال حاضر دو محور اصلی فعالیت پارک را تشکیل می دهد.
وی افزود: فروش دانش فنی و راه اندازی خطوط تولید با بهره گیری از دانش فنی بومی شده و یا تدوین شده در شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری شیخ بهایی و جذب صاحبان سرمایه به صورت مشارکت در راه اندازی صنایع جدید مبتنی بر فناوری های نو از عمده فعالیت های چند ماه اخیر در پارک علم و فناوری شیخ بهایی است.
رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان یادآور شد: البته توسعه ارتباطات بین المللی و کمک به بهره برداری از ظرفیت های قوانین حمایتی نیز از دیگر فعالیت های اخیر پارک علم و فناوری شیخ بهایی بوده است. 
رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان مهمترین مشکل پیش روی شرکت های دانش بنیان را عدم بهره برداری از ظرفیت های قوانین و مقررات حمایتی دانست و عنوان کرد: برداشت های شخصی برخی مسوولان ادارات دارایی از قوانین حمایتی شرکت های دانش بنیان و ایجاد مشکل برای این شرکت ها به عناوین مختلف، بروکراسی شدید اداری در ارتباط با تعاملات شرکت ها با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و گمرک و نبود معافیت های مالیاتی نه تنها از مهمترین معضلات جدی شرکت های دانش بنیان است، بلکه ناخواسته رویه کارآفرینی و نقش آفرینی پارک های علم و فناوری را تضعیف می کند.
حمید مهدوی به امضای تفاهم نامه توسعه صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان، میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و افزود: امید است با تخصیص هرچه سریعتر اعتبارات حمایتی از صندوق نوآوری و شکوفایی و تقویت بنیه مالی شرکت های دانش بنیان، جایگاه این شرکت ها در اقتصاد دانش بنیان ارتقا یابد.


:: برچسب‌ها: شرکتهای دانش بنیان , شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان , پارک علم و فناوری , فناوری ,